Stap voor stap uitbouwen

Nieuw educatief concept
In 2018 startten Stichting Katholiek Onderwijs Breda (INOS) en Wij zijn JONG (WZJ) met de eerste verkenningen van een nieuw educatief concept. De partners vonden elkaar in het overweldigende wetenschappelijke bewijs voor wat de natuur in positieve zin bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. FONK werd opgericht, missie, visie en kernwaarden gedefinieerd en op basis daarvan is het educatief concept geschreven.

Eerste FONK-school
De komende twee jaar (tot medio 2022) wordt de basisschool Kbs Effen in Breda, één van de 28 scholen van INOS, ontwikkeld tot een FONK-vlaggenschip. Samen met het team van de school in Effen en met expertise en ondersteuning van adviesorganisatie Edux (onderdeel van Wij zijn JONG) én natuurlijk met de hulp van de kinderen en ouders ontwikkelden en implementeerden we in Effen de allereerste FONK-school van Nederland.

De FONK-school in Effen heeft veel ervaring met onderwijs in de buitenlucht. Met het natuurgeïnspireerde FONK zet de school deze lijn voort. Dit betekent overigens niet dat kinderen alleen maar buiten zijn. Ze krijgen normaal onderwijs. Dus gewoon doelgericht en met de basislessen. Binnen, en vooral ook buiten. Het lesprogramma voldoet aan alle reguliere eisen en de kinderen hebben alle digitale hulpmiddelen tot hun beschikking om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.

Veel buiten zijn is goed voor het zelfvertrouwen, de zelfstandigheid en inventiviteit. En de kinderen zijn enthousiast! Bovendien is onderwijs op maat voor deze school heel gewoon. Iedereen heeft zijn eigen talenten en ontwikkelpunten. Iedereen hoort erbij.

Groei van FONK
Het FONK-vlaggenschip dient naast ontwikkelomgeving voor de kinderen ook als inspiratielocatie voor andere educatieve organisaties en haar stakeholders (ouders, gemeenten, stichting Passend Onderwijs, etc.).

Elke school, kindcentrum, opvanglocatie is anders en heeft te maken met andere spelregels (afspraken gemeenten, omgeving, grootte, etc.). Voor toepassing van FONK op andere scholen, destilleren we de werkbare en essentiële bouwstenen uit het FONK-vlaggenschip. Met behulp van deze bouwstenen ontwikkelen we een traject op maat voor deze school waarbij de essentie van FONK overeind blijft.

Met een praktijkgeoriënteerde aanpak kunnen we gemakkelijk geïnteresseerde educatieve organisaties aansluiten en samen een positieve impact realiseren voor onze maatschappij.

Het zit in je natuur

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Thijs

Buiten zijn is gaaf! Met andere kinderen van mijn klas bouw ik hutten in het bos. Dat is gewoon leuk.

Linda

Soms vind ik het fijn om even alleen in de natuur te zijn. Dan gaat het lezen ook veel beter.

Evidence-informed onderzoek

Met FONK ontwikkelen we een nieuw educatief concept. Er is momenteel veel (wetenschappelijk) bewijs voor de effectiviteit van delen van het FONK-concept. Toch vinden we het belangrijk dat we het educatieve concept als geheel onderzoeken, evalueren en – waar nodig – verfijnen.

Flankerend aan de ontwikkeling en implementatie van het educatieve concept FONK starten we daarom een evidence-informed onderzoek onder leiding van dr. E. van der Sande (Universitair Docent Orthopedagogiek: Leren en Ontwikkeling) verbonden aan de Radboud Universiteit.

Focus van het onderzoek ligt op het leveren van bewijs dat FONK een positief effect heeft op het welbevinden en betrokkenheid van de kinderen, ouders, en de educatieve professional (missie van FONK). De onderzoeksresultaten zullen wij op deze website publiceren.

“FONK vertrekt echt vanuit het kind. Wat is zijn/haar optimale omgeving om zich in te ontwikkelen? Daarbij zoekt FONK actief de verbinding met alles wat zich om de leerling heen beweegt. Samen creëren we de verbinding die leidt tot de optimale en persoonlijke leeromgeving van het kind.”

Bas van de Broek – groepsleerkracht 7-8 Kbs Effen

“FONK is erop gericht om kinderen op te laten groeien tot zelfstandige, sociale en bekwame volwassenen.”

Joël van Raak – directielid van Wij zijn JONG

FONK partners

De partners werken enthousiast aan de ontwikkeling van FONK